Despre Jean MONDA
Născut pe 22 Ianuarie 1900 (20 Ianuarie
după unele surse bibliografice) în Ploieşti, Jean (Ionel) MONDA pleacă la
studii la studii la Şcoala Politehnică din Milano, pe care o absolvă în 1924.
Deşi nu cunoaştem încă numele profesorilor săi, putem deduce din stilul în care
proiectează mai târziu, că şcoala italiană îi insuflă o plastică contemporană
anilor aceia, în liniile unui Art Deco auster sau al unui Modernism moderat.
Întors în ţară, MONDA se stabileşte în Bucureşti unde începe să primească
din ce în ce mai multe comenzi, marea lor majoritate de investiţii imobiliare.
Legăturile cu comunitatea evreiască, din care făcea parte, îi asigură contactul
cu o multitudine de comanditari cu gusturi cizelate, în pas cu ‘moda’ arhitecturii occidentale. Legăturile profesionale au
fost şi ele cu siguranţă influenţate de această comunitate, printre
colaboratorii săi numărându-se şi inginerul J. BERMAN. De asemenea, mai mult ca
sigur îl cunoştea pe arhitectul Marcel IANCU (1895-1984), care, în 1934, îi proiecta o clădire lui Solly GOLD pe strada
Hristo Botev, după ce, cu doi ani înainte, MONDA îi proiectase aceluiaşi
beneficiar un imobil pe strada Armenească.
A doua jumătate a anilor 30’ îl găseşte pe Jean MONDA în ipostaza de
profesor. Odată cu înăsprirea tratamentului evreilor din cauza climatului
politic de dinainte de cel de-al Doilea Război Mondial, studenţii evrei nu mai
avut posibilitatea de a-şi continua studiile în România, astfel că, un număr de
intelectuali au înfiinţat Colegiul Evreiesc. Între profesorii care au susţinut Departamentul
de Arhitectură din cadrul Colegiului Evreiesc se numără şi Jean MONDA şi mai
tânărul său coleg, Hermann (Harry) STERN
(1909-1954).
Plastica abordată de Jean MONDA este, din câte cunoaştem până la acest
punct, una coerentă şi consecventă pe tot parcursul carierei sale: estetica Art
Deco, un adevărat ‘Modernism bine temperat’1, se intersectează în
diferite proporţii cu estetica Modernistă pe tot parcursul operei arhitectului.
Abordarea modernă a arhitecturii i-ar fi putut câştiga lui Jean MONDA un loc
sigur în istoria arhitecturii secolului 20 alături de alte nume ilustre ale
Modernismului Românesc, precum Horia CREANGĂ (1893-1843), Duiliu MARCU
(1885-1966), Marcel IANCU, Tiberiu NIGA (1906-1979) şi alţii. În realitate
însă, numele Jean MONDA este aproape uitat. Cauza principală credem că este
strâns legată regimul comunist instaurat după Război. După 1947 Jean MONDA nu
pare să mai fi proiectat nimic, după ce, în mai puţin de două decenii
proiectase şi construise peste 30 de imobile elegante, cu o plastică reuşită,
rezultatele evidente ale unui bun profesionist, ale unui om cu har. Urmând
confiscările proprietăţilor sale (inclusiv apartamentul din blocul Frascati, în
care locuia), Jean MONDA se mută tot într-un imobil de apartamente proiectat de
el, pe strada Tudor Arghezi, la apartamentul 2. Cutia poştală a acestui
apartament încă îi poartă numele. Nu ştim sigur dacă nu a mai avut voie să
proiecteze sau a refuzat să lucreze în institutele de proiectare, dar se pare
că Jean MONDA nu a mai semnat clădiri. Doi factori au împiedicat până acum
uitarea sa: faptul că în 1940 şi-a publicat singur o monografie şi faptul că
mai mult de jumătate din clădirile sale poartă şi astăzi plachete cu numele său
şi anul construcţiei. Dacă nu ar fi avut prezenţa de spirit să facă aceste două
gesturi, astăzi, cu siguranţă, nu am fi putut vorbi despre arhitectul Art Deco
– Modernist Jean MONDA.
În perioada comunistă Jean MONDA devine un bun cunoscător, critic şi autor
de texte de arhitectură, publicând o serie de articole şi cinci volume despre
acest domeniu. Două din aceste volume au fost premiate de Uniunea Arhitecţilor
din R.S.R. în acea perioadă.
Pe 11 Septembrie 1987 Jean MONDA se stinge la Bucureşti, iar arhitectul
Simon JULMAN, scrie câteva cuvinte despre el în numărul 5 din 1987 al revistei
Arhitectura:
‘Fără patos, fără exagerări inutile, cu eleganţă şi simţ al valorilor
autentice, deschis în suflet şi în gând la tot ce e nou, privit, apreciat şi
însuşit cu discernământul intelectualului profund legat de semnificaţia
artistică şi socială a gestului construit.’
NOTĂ:
1. Termen preluat din ‘Art Deco sau Modernismul Bine
Temperat’, autor Mihaela CRITICOS, Editura Simetria, 2010, Bucureşti. Găsim că
acest termen descrie întocmai opera lui Jean MONDA.
No comments:
Post a Comment